Wiele wieków temu rasa ludzka zaczęła kolonizować światy inne niż Ziemia. Eksplodująca populacja w połączeniu z międzynarodowym głodem niewykorzystanych zasobów nowych światów doprowadziła do gwałtownej ekspansji ludzkości poza układ słoneczny Ziemi i do reszty galaktyki. Pożądanie potencjalnych światów kolonialnych było bardzo zróżnicowane w zależności od lokalizacji, zasobów naturalnych, atmosfery, rozmiaru itp. Nie jest to zaskakujące, że doprowadziło to do napięć, a nawet konfliktów między zainteresowanymi stronami, niezależnie od tego, czy były to narody, korporacje czy inne organizacje.

Doprowadziło to do militaryzacji przestrzeni ludzkiej. Biorąc pod uwagę duże odległości i ewoluujące krajobrazy polityczne i interesy, wiele rządów kolonialnych uległo zmianie. Niektórzy zmienili lojalność w oparciu o wspólną sprawę lub wspólny interes, podczas gdy wielu utworzyło niezależne rządy. Oczywiście siły napędowe większości tych zmian były takie same jak zawsze: pieniądze i bezpieczeństwo. Ci, którzy mieli dość pieniędzy, utworzyli zorganizowane marynarki kosmiczne; początkowo miało to na celu ochronę i wpływ na siebie nawzajem.

Wtedy nadeszły Bloby.

Nie jest jasne, co najpierw zwróciło wrogą uwagę tych tajemniczych kosmitów, ale większość historyków zgadza się, że było to w jakiś sposób wywołane nieustanną ekspansją ludzkiej przestrzeni, prawdopodobnie w kierunku terytorium Blobów. Chociaż niewiele wiedziano o organizacji i politycznej strukturze Blobów w tamtym czasie, najwyraźniej mieli wspólny cel, jeśli chodzi o ludzkość. Na nieszczęście dla ludzkości nie byli przygotowani do zaprezentowania zjednoczonego frontu przeciwko takiemu zewnętrznemu zagrożeniu jak Bloby.

Pierwszy kontakt z Blobami nastąpił w postaci kilku zewnętrznych kolonii ludzkości, które zostały całkowicie zniszczone przez floty tajemniczych statków o organicznym wyglądzie, uzbrojonych w broń znacznie przewyższającą uzbrojenie rozwijających się regionalnych flot ludzkich. Kiedy różne światy kolonijne i jednostki polityczne szukały ochrony i pomocy u swoich potężniejszych i lepiej wyposażonych partnerów handlowych w rdzennych światach ludzi, byli rozczarowani odpowiedzią.

Wielkie odległości, długotrwałe różnice polityczne i krótkowzroczna chciwość korporacji skutkowały niewielkim poparciem ze strony rdzennych światów, którymi teraz rządziło jedno korporacyjne imperium, które było bardziej skoncentrowane na zyskach niż na życiu ludzkim. Rzeczywiście, wieści o zagrożeniu ze strony obcych spowodowały dalszą eskalację i ekspansję wojskowej armii rdzennych światów, ale niewiele z nich zostało wysłanych na pomoc światom zewnętrznym, które były najbardziej zagrożone atakiem Blobów.

Mniej więcej w tym czasie w historii pojawił się administrator planetarny, który został watażką, Pierre Martine. Martine zorganizował już jedną z największych i najbardziej zmodernizowanych flot kosmicznych w zewnętrznych koloniach, ale jego dojście do władzy gwałtownie wzrosło wraz z pojawieniem się zagrożenia Blob. Teraz mniejsze kolonie szybko przysięgały wierność Martine w zamian za zjednoczoną obronę przed Blobami.

Podczas gdy niezależne zewnętrzne kolonie nadal były niszczone przez ciche i brutalne Bloby, światy chronione przez floty szybko rozwijającej się floty kosmicznej Martine zostały w dużej mierze omijane przez przerażające statki obcych. To tylko wzmogło pośpiech, by złożyć przysięgę wierności Martine i jego szybko rozwijającemu się imperium. Wkrótce ponad jedna trzecia przestrzeni ludzkiej znalazła się pod jego „ochroną”, którą sformalizował w „Gwiezdne Imperium”, ogłaszając przyjęcie przez siebie tytułu cesarza Martine. W ciągu zaledwie kilku dziesięcioleci Martine stała się jedynym władcą znacznie większej liczby terytoriów i poddanych niż ktokolwiek w historii ludzkości.

Gwiezdne Imperium nadal było zjednoczonym imperium pod rządami jego najstarszego syna Luciena. Pierre Martine był genialnym administratorem i strategiem, a także długofalowym myślicielem. Zrównoważył potrzeby różnych światów znajdujących się pod jego kontrolą, jednocześnie upewniając się, że jego gubernatorzy planetarni rozumieli, że są mu winni pełną lojalność i lojalność. Wychował Luciena ze zrozumieniem zasad i strategii potrzebnych do utrzymania imperium w stanie nienaruszonym, a nawet prosperującym, jeśli nie dalszym ekspansji. Zamiast czekać, aż jego śmierć pozostawi wątpliwości co do przywództwa, Pierre zdecydował się przejść na emeryturę, kiedy poczuł, że Lucien jest gotowy do rządzenia, zapewniając w ten sposób płynną zmianę.

Podczas gdy wszystkie zewnętrzne światy ludzkości zostały rządzone przez jedną osobę, rząd światów rdzeniowych był zupełnie inny. To, co zaczęło się jako sojusz narodów z Ziemi próbujących skolonizować w kosmos, szybko zostało zastąpione przez sojusz bogatych korporacji, ponieważ narody stały się niezdolne do sfinansowania szybkiej ekspansji w galaktyce. W kosmosie potęga morska i ekonomiczna korporacji szybko się zmniejszyła, a następnie zastąpiła potęgę dawnych jednostek politycznych na Ziemi. Bez politycznego bytu wystarczająco potężnego, by powstrzymać fuzje i monopole w kosmosie, te korporacje ostatecznie utworzyły zjednoczone imperium korporacyjne, które kontrolowało większość ludzkiej przestrzeni. Nazwano to Federacją Handlową.

Przez wiele dziesięcioleci ludzcy historycy postrzegali galaktykę jako całkowicie podzieloną między te trzy grupy: Plamy, Gwiezdne Imperium i Federację Handlową. Nie zdawali sobie sprawy z tego, że w galaktyce istnieje czwarta główna siła zbierająca siłę: Kult Maszyn. Kult Maszyn powstał jako sojusz między dwiema głównymi koloniami wydobywczymi i produkcyjnymi, które zostały odcięte od reszty ludzkiej przestrzeni, gdy Bloby rozpoczęły działania wojenne z ludzkością. Żaden ludzki badacz nie wie na pewno, dlaczego te dwie kolonie przeżyły początkowo, kiedy podobne kolonie były niszczone przez Bloby, ale koloniści nie czekali z nadzieją, że ich szczęście się utrzyma.

Szef związku robotników przemysłowych w dwóch sprzymierzonych koloniach, Thor Bowerson, przewodził ruchowi głoszącemu, że są oni narodem wybranym ze względu na swoje przetrwanie. Głosił, że zostali porzuceni przez resztę ludzkości i że nie mieli wyboru, by objąć swój przemysł, jeśli mają nadzieję na samodzielne przetrwanie, odcięcie od reszty znanego wszechświata.

Gdy strach przed Blobami i niechęć do pozornego opuszczenia ich kolonii przez resztę ludzkości wzrosła spiralnie, „Kult Maszynowy” Bowersona przejął władzę w niemal bezkrwawym zamachu stanu. Głównym celem ruchu Bowersona stało się zbudowanie wysoce zmechanizowanej floty kosmicznej o wielkości znacznie przekraczającej wielkość tradycyjnej marynarki kosmicznej, którą normalnie byłaby w stanie utrzymać ich populacja. Dzięki ogromnym ilościom surowców mineralnych i produkcji w tych dwóch koloniach okazało się to bardziej osiągalne, niż oczekiwaliby jakikolwiek tzw. „Eksperci” z reszty ludzkości.

Gdy starali się szybko rozbudować swoją flotę, zaczęli doświadczać sporadycznych ataków Blobów. To środowisko zagrożenia i desperacji przyczyniło się do powstania kultury skupienia się na wojsku i oddania celom kultu. Kult głosił przetrwanie poprzez technologię, co ostatecznie doprowadziło do kultu samej technologii. Z biegiem czasu Kult Maszyn rozszerzył się na inne pobliskie światy, a powody założenia kultu zanikły, a oddanie i gorliwość dla jego ideałów wzrosły.

W ostatnich latach Kult Maszyn nawiązał kontakt z resztą ludzkości, ale nie wykazał zainteresowania przystąpieniem do Federacji Handlowej ani do Gwiezdnego Imperium, pomimo nacisków ze strony obu stron, aby to zrobić. Chociaż pozostają w tyle za innymi głównymi królestwami gwiezdnymi pod względem populacji, Kult Maszyn nadrabia to zaawansowaną technologicznie, stosunkowo dużą iw dużej mierze zautomatyzowaną flotą kosmiczną, a także zapałem religijnym i militarnym.

Biorąc pod uwagę sukces Kultu Maszyn i Gwiezdnego Imperium, jakim było uwolnienie się od Federacji Handlowej i stworzenie własnych niezależnych jednostek politycznych pomimo i częściowo z powodu The Blobs, czasami inni są kuszeni, aby spróbować wyrzeźbić własne gwiezdne królestwa na zewnętrzne krawędzie osiadłej przestrzeni. Zwykle jest to możliwe tylko przy współpracy lub przynajmniej tolerancji jednej lub więcej istniejących frakcji.

W miarę jak handel nasila się, a koloniści i osadnicy są odciągani od istniejących królestw gwiezdnych, nieuchronnie dochodzi do tarcia, czasami z czterema głównymi światami gwiezdnymi, a zawsze z innymi nowymi, konkurującymi, wyłaniającymi się królestwami. Wkrótce nastąpi wojna. Jak dotąd żadne nowe królestwa gwiezdne nie pojawiły się pomyślnie od czasów Kultu Maszyn, ale to nie powstrzymuje ludzi przed próbami. Nawet różne frakcje z przestrzeni Blobów są znane z tego, że rzucają swój los na ludzi szukających nowego początku i nowego królestwa. Przestrzeń jest ogromna, ale dobre światy kolonijne i światy z dobrymi zasobami naturalnymi są na wagę złota.

To Twoja szansa, aby spróbować stworzyć koalicję podróżników kosmicznych, próbujących ustanowić własne nowe królestwo gwiazd. Jednak inny wschodzący świat gwiazd patrzy na to samo terytorium, co ty. Teraz musisz szybko wymienić statki i bazy, które musisz walczyć o samo istnienie swojego gwiezdnego królestwa. Czy odniesiesz sukces w tym kosmicznym wyścigu typu wszystko albo nic i wygrasz?